fredag 5. februar 2016

Det miljøfarlige byrådet i Oslo skal nå markere seg inne alle områder hvor man kan innføre forbud og begrensninger som i beste fall er ren symbolpolitikk. Med Miljøpartiet De Grønne MDG i spissen så gjennomføres hasteforskrifter og pålegg uten den store reelle konsekvensutredningen.


Det å innføre store begrensninger innenfor Ring 1, øke prisen på parkering og kunne forby dieselbiler på dager med særskilt høy forurensning gir ingen stor effekt på trafikken. Nå skal det i tillegg jobbes iherdig med å snu ett stort forlik og en stor enighet som det store flertall er for nemlig ny E18-utbygging. Altså en omkamp og da ikke den første i rekken...

Jeg er ganske sikker på at de aller fleste som innenfor rimelighetens grenser kan komme seg til sin arbeidsplass innenfor Ring 1 ved hjelp av kollektiv trafikk trolig gjør det allerede. En del må av mange årsaker hvor kanskje urimelig høy tidsbruk ved andre løsninger velge bilen. Det kan f.eks være årsaker som ustabile kollektive ruter, fulle busser, full innfartsparkering etc.
Det å innføre en begrensning ved spesielle klimatiske forhold er i seg selv ganske uproblematisk, men igjen er det ikke den samlede løsningen. I stedet for å tilby folk med ganske god til veldig god økonomi tilskudd til el-sykkel burde man kanskje tatt enda mer tak i å bytte ut varmekilder med rent-brennende ovner etc
Dobbel pris på parkering medfører heller ikke den store endringen og forskere sa denne uken i debatt på NRK at det faktisk kunne medføre mer sirkulerende trafikk.
Det jeg savner er visjoner og løsninger. I stedet for å legge ned tid disse symbolske tiltak burde Byrådet ta seg sammen og se på en helhet. De kunne kanskje lagt ned kruttet på å få ferdigstilt Fornebubanen. De burde se på det store trafikkbildet som en helhet og ikke om det skal legges opp til el-sykkel for de som bor innenfor Ring 2. Få opp farten på ny t-bane tunnel gjennom Oslo (f.eks en variant som tar med bydeler av stor størrelse uten skinnegående alternativ). Det betyr Bygdøy, Løkka for ikke å glemme Oslo nord og Lørenskog samt deler av Bærum og Asker. 

Jeg savner at dere fra miljøbevegelsen istedet for å piske folk rundt omkring tar tak i problemet. Øker antall expressbusser (og ikke legger ned ruter til fordel for matebusser til tog), at dere bygger ut innfartsparkeringene og at det kommer en plan med gjennomføringsevne og handlekraft. Da må finansiering løses uten at det er betinget av hvor mange biler som passerer bomringen.  

Nå er det slik at det kommer flekkmaling uten at man fjerner rusten, da medfører det ofte større problemer i neste omgang. Så hvis dere skal ha aktiv miljø og klimapolitikk så vennligst ha litt baller til å virkelig gjøre noe med det og ikke legg irriterende snubletråder i veien på folk som ønsker å løse hverdagens utfordringer på best mulig måte. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar