mandag 24. august 2009

Miljøsurr og avgiftskåte politikere

Jeg er en av de heldige som bor vest for Oslo. Strengt tatt bare et par Andreas Torkildsen kast fra grensen i Lysakerelven og svært nære T-bane og buss. Alt dette er veldig bra og alle elementene svært viktige årsaker til at vi valgte å bosette oss nettopp på Eiksmarka.
Det er kun 15 minutter med t-banen til Oslo Sentrum, det er kort veg til marka og det er et rolig område som føles sentralt. Prismessig kunne vi valgt svært annerledes og fått mye større bolig i bytte mot lengre arbeidsveg, lengre veg til barnehagen m.m.

Siden vi flyttet hitt i 2004 så har prisene på T-bane økt, men etter Ruter sin justering sist år med sonene og klipp så koster det i underkant av 40kr pr tur noe som vel er i trå med "prisveksten" de siste årene. Selve tilbudet er fortsatt det samme, dvs 4 avganger pr time med innslag av halvtimes-ruter i helger og sene kvelder. Heldigvis så har utskiftningen av over 40år gamle vogner i full gang, dessverre så er visst de nye vognene like vare for snø som de gamle vognene....

Det som provoserer meg mest angående er ikke kollektivtilbudet, det kunne både vært billigere og bedre men tross alt så er det tilfredstillende i 90% av tiden.
Det som er provoserende er at det sist år ble innført en ekstra bompengering for oss som bor vest for Oslo. Det betyr at vi må betale ytterligere 15kr for å komme inn til vår daglige jobb. Det kunne jeg vært tilbøyelig til å akseptere hvis tilbudet hadde vært bedre. Det vil si: Prisen på kollektivtransporten gikk ned, tilbudet ble betraktelig bedret, veier ble utbygd (altså ferdig ved innføring)....men neida. Ingenting er gjort, vi opplever ikke en eneste forbedring bortsett fra at Kolsåsbanen fortsatt er i de blå. Det legges opp til busstransport til Fornebu når man kunne valgt innovative og enda mer miljøvennlige løsninger.

Når politikere nå vurderer rushtidsavgift så er vel den strengt tatt allerede på plass. Jeg er hver dag avhengig av å komme meg på jobb i Oslo sentrum, jeg er til tider frustrert over at det er vanskelig å parkere og å sitte i kø i Vollsveien. Jeg finner meg da rett og slett ikke i å bli straffet ytterligere for dette.
Jeg velger gjerne mer miljøvennlige løsninger, men inntil de fungerer tilfredstillende for en som skal levere 2 barn i barnehage, skal rekke frister og forholde seg til arbeidstid så er bil foreløpig veldig ofte det beste alternativet. Jeg velger både sykkel og bane de dagene det er mulig og betaler gledelig for det på gamle automater.

Så kjære politikere. Det er ikke alltid en løsning å straffe. Jeg husker et prosjekt fra Grenland rundt 1991. Man innførte "miljøkort" på busser noe som resulterte i halverte priser. Ikke merkelig økte bruken betraktelig!!! Hva med å halvere prisen på kollektivt, øk og sikre tilbudet. Når folk da får endrede vaner som følge av positiv påvirkning, ja da kan man begynne med andre tiltak.

Hvorfor ikke prøve dette!!!!???

Det hadde nærmest vært en revolusjon i Norge!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar