lørdag 17. juli 2010

Blogg- den nye mediemakt?

Jeg leser i dagens lokalavis at bloggere og de såkalt "rosa bloggere" er en ny mediemakt og at de visstnok er både kjøpt og betalt.
Analysen bygger på at de populære bloggerne kanskje tjener en svært god månedslønn på mer enn 30.000 for å publisere sine egne tanker, sin dagbok eller politiske meninger. Pengene ligger i å få masse lesere og dermed få annonsører og kanskje til og med produkter som man promonterer / reklamerer for.

Jeg tror at dette er en hype og vi som blogger mest av alt bare vil tømme vårt indre for tanker, frustrasjoner, idéer og skråblikk på hverdagen. De fleste av oss er glade for at noen få kan glede seg over at i hvert fall noen få bryr seg om og gidder og lese det vi skriver. Andre treffer blink og får masse lesere. Som i all annen markedstanke så må man ha noe å melde dvs noe å tilby. Det du tilbyr på utvikles hvis ikke så mister du nyhetens interesse.

Derfor tror jeg bloggere som begynner å kommersialisere sine meninger raskt vil miste lesere. Det er litt som når noen i venneflokken din plutselig har begynt med nettverkssalg. Du stiller kanskje opp, men du føler deg litt brydd fordi noen ønsker å utnytte ditt vennskap til å selge deg noe du kanskje ikke trenger eller ikke har lyst på.

Man kan vel også si at mange av bloggene er mer varianter av "Big brother" hvor du følger noens hverdag fra utsiden, du tar en sniktitt kanskje daglig og som i Big brother er du kanskje mest spent på om noen kommer med en overraskelse. Der du før ventet på sex rett i tv-skjermen med grønne bilder så er ikke det nok lengre. Vi vil heller ha dine tanker, om du har ny kjæreste eller om lærern er teit. Jeg er spent på hvor lenge disse bloggene har nyhetens interesse..... og så håper jeg noen vil fortsette og lese min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar