mandag 26. juli 2010

Miljø-Norge i et nøtteskall

Vi har en regjering som kaller seg for de "rødgrønne" i den sitter partier som på hver sin kant hevder de vil det beste for miljøet. De har i spesielt hevdet at de nærmest er garantister for et mer miljøvennlig Norge. Opposisjonen på høyre siden ville rasere miljøet og med unntak av Venstre så skulle ingen kjempe så hardt for miljø.

Vel i de siste dagene har vi virkelig sett regjeringens såkalte grønne ansikt. Etter krasjlanding på Mongstad (ikke uventet) så er det svært uventet at regjeringen og da særlig med SV og SP som garantister velger noe som vil rasere miljøet i Hardanger.
Av alle verneverdige og bevaringsverdige områder i Norge er dette et av de stedene vi skulle vokte med våre liv.

Jeg er ikke miljøfanatiker, jeg er fortsatt tilhenger av å utrede oljeleting i nord-områdene (men ikke overbevist om vi skal sette igang om det er drivverdige funn), jeg synes vi skal være praktiske med tanke på bilbruk/ beskatning av dette etc.

Jeg er derimot ganske forferdet av at "Subsea"-nasjonen Norge ikke kan utrede en sikker undervannskabel for å sikre kraftforsyning. Såvidt jeg vet så må kraften uansett ned i havet for å komme oljeinstallasjonene til unnsetning.
Det må da være plenty av ingeniør-hoder i Norge som klarer å gi en løsning som er ansett som trygg nok og la oss ikke glemme at det tross alt er den tredje tilførselen til området og at det skal gå mye galt om alle faller ut samtidig.

Jeg mener den norske regjering straks skal utbedre andre alternativer som hindrer oss i å sette igang denne voldtekten av den flotte naturen. Jeg er mer enn trygg på at vi både har kompetanse og muligheter. Hvis ikke må vi snarest slutte med dypvannsboring og ikke minst kritikk av andre lands inngrep i sin natur om vi ikke kan hindre egne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar