onsdag 23. september 2009

Noen ting og tenke på.....

Jeg tar meg stadig i å tenke over saker som er kraftig forbedret og alikevel et irritasjonsmoment, frustrasjonsmoment, kanskje bare litt merkelig m.m

På 1960 talllet reiste vi til månen med utstyr og datamaskiner med dårligere ytelser enn en gjennomsnittlig mobiltelefon idag. Alikevel så er vi ikke i nærheten av slike månelandinger 40 år senere. Jeg synes dette er merkelig....

for over 120 år siden fant man opp eksplosjonsmotor som vi kjenner som teknologien bak nåtidens bilmotorer. Dette var en vanvittig prestasjon på slutten av 1800-tallet... siden den gang har utviklingen av motorens basis stoppet opp imens vo er mer opptatt av teknologi som gjør at mobilen koples automatisk til bilens lydanlegg som handsfree... det siste løser i hvert fall ikke noe klimaproblem...Dette er litt rart synes jeg.

Jeg sitter til stadighet og irriterer meg over at datamaskinen bruker så lang tid på en eller annen handling. Hvis ikke nettsiden åpnes med lynets hastighet avviser jeg den. Hvis maskiner henger litt så er jeg på AV-knappen før jeg får ropt pokker. Dette er gansker utrolig når jeg husker hvordan man ventet på 80-tallet imens commodore 64 "loadet" Winter games.... 5 minutter loading for 2 minutter gøy. Men det var gøy det....

Vi hadde sist helg av en eller annen grunn alle kanaler tilgjengelig fra Canal Digital. Det gjorde at vi en fredag før gullrekka startet sin sesong hadde flere hundr kanaler å velge i..... det var ABSOLUTT INGENTING å se på!!!! Ikke en gang filmer på filmnkanalene...det siste merkelig siden vi ikke har vært fast inventar på kino siden før barnas ble født. For 20 år siden hadde jeg ikke kabel tv engang og kan alikevel ikke huske at frustrasjonen over at det ikke var noe å se på!!!

Hva betyr dette, at alt var bedre før? Nei, ganske sikkert ikke. Det betyr i bunn og grunn at jeg må roe det ned. Tiden går ikke av seg selv- den er der hele tiden og vi er med i den. Derfor må jeg nyte det... må jeg vente på noe, javel så bruk tiden på å tenke på noe gøy. Gjøre noe hyggelig eller rett og slett nyte å ikke gjøre noe!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar