lørdag 12. september 2009

Valg 09

Jeg har nå i nærmere 10 år jobbet i privat sektor blant annet med 7 år som delvis eier av egen bedrift. I disse årene har jeg lært noe grunnleggende:
- snakk minst mulig om konkurrentene
- hvis du må si noe om dem, velg den største og mest kjente
- snakk aldri nedlatende eller stygt om dine konkurrenter, fremhev din bedrift/idé
- ikke overselg,gi troverdig løsning på den kjerneutfordring kunden har

Alt dette er i grunn basic marketing og kunnskap. Noe som er genialt enkelt og hittil - over tid har gitt de beste resultater.
Man hører f.eks sjeldent at Toyota rakker ned på Mazda. De fremhever heller derimot sin driftssikkerhet / trygghet.
Man hører sjeldent at Nokia radbrekker alt som er feil med SonyEricsson mobiltelefoner. Derimot hører man at Nokia= connecting people.
NIKE de sladrer ikke på at Adidas-sko sine svakheter, men de fremhever bare "Just do it"
Eksemplene er mange. Derimot når det gjelder politikere så gjelder visst ikke dette.

De Rødgrønne har i hele valgkampen fremhevet at det ikke er noe annet alternativ. Neivel- så hvorfor har vi da valg. At de borgerlige partiene ikke har noe fullstendig løsning før valget burde uansett få oss velgere til å stemme på det parti vi mener står for de viktigste sakene for meg. Ikke at jeg skal stemme Rødgrønt fordi Sponheim og Jensen ikke er venner politisk sett. De klarte jo ikke engang å gi noe så enkelt som skolemat til alle selv om det var verdens viktigste sak i 2005.

FRP strør om seg med undersøkelser og fakta som vitner om fulle sjømenn på landlov. I løpet av 100 dager skal de løse mange problemer. Vel- noen av problemene er ikke løst på 100år så det virker noe enkelt spør du meg.

Uansett de politiske debattene virker mer som en eller flere timer med reell drittkasting og svartmaling. Så en realitetsorientering er på sin plass.
Verden gikk ikke under slik de de borgelige påstod i 2005 om det ble rødgrønt flertall. Renta gikk riktignok opp, men er nå lavere enn noen sinne....
Norge og verden falt ikke i grus når Bondevik 2 gikk på høsten 2001. Selv om man skulle tro rangarokk og at Dovre falt på en gang om man hørte på de røde i opposisjon.

Så alt i alt kan man si: det å stemme på mandag det er din borgerplikt (og ikke bare en rett). Stem på det viktigste for deg stem uavhengig av journalister sin forutintatthet og politikerenes retoriske gaver. Ta gjerne en valgtest eller flere for å få en indikasjon og les mer om partiene på nettet. Se hva de vil gjøre og stem på det.

Jeg har bestemt meg - jeg skal stemme. Min stemme går til et parti som jeg vet ikke kan løse alle problemer, de kan ikke klare alt alene og det blir ingen revolusjon, men det blir en litt ny kurs for Norge. En dreining for å gi meg mer valgfrihet, mindre tro på at det offentlige skal gjøre alt selv (men ha hovedansvar for de sentrale elementene i Norge som skole og omsorg) og alikevel trygge velferdstaten Norge ved å ta den videre i utviklingen.

Jeg skal stemme............

Godt valg alle sammen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar